Jaarverslag 2023

Bestuur van TOP-Kenia bezoekt Kenia

Afgelopen april brachten enkele van onze bestuursleden een bezoek aan Kenia. Vanzelfsprekend is de reis uit eigen zak betaald. We bezochten de twee Keniaanse stichtingen, die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van onze projecten:

De stichting MACHEO (www.macheo.org) en

de stichting Watato Wenye Nguvu (www.watotowenyenguvu.org).

Het werd een indrukwekkend werkbezoek, met een duidelijke conclusie: Helpen helpt!

Bezoek aan de stichting Macheo

Allereerst hebben we het terrein van Macheo bezocht en de mensen ontmoet, waar we veel contact mee hebben. We kregen een beeld van de wijze van hulp die Macheo biedt. De mensen van Macheo hebben ons begeleid naar enkele studenten die we financieren. Het was heel indrukwekkend om te zien hoe deze meisjes zich inspannen voor goede schoolresultaten.

Ook hebben we samen een bezoek gebracht aan de Itetanischool en de door K.O.O.K. gefinancierde schoolkeuken. De ouders van de kinderen hebben meegewerkt aan de bouw van deze schoolkeuken. Het geld, dat bespaard is door deze hulp van ouders, mocht de school gebruiken voor andere schoolvoorzieningen.

Bezoek aan de stichting Watoto Wenye Nguvu

Daarna hebben we de stichting Watoto bezocht. Wij kregen een lunch aangeboden door de leerling-koks die het vak leren om in een professioneel ingerichte keuken te kunnen werken. Ook bezochten wij de andere opleidingen die door Elizabeth Gitau (oprichtster Watoto) worden aangeboden op het terrein van Watoto. Zo kunnen kansarme, vaak jonge moeders naast het cateringsvak ook leren voor kapper of kleermaker, terwijl er in de dag-opvang voor hun baby wordt gezorgd.

Dit opleidingsprogramma is betaald door TOP-Kenia en speciaal voor jonge meisjes opgezet, die buiten de boot vallen door gebrek aan voldoende schoolresultaten of omdat ze een baby hebben.

Door de Keniaanse regering werd Watoto in november 2023 uitgeroepen tot de beste opvang voor kansarme meisjes van het land. De minister kon met eigen ogen zien hoe deze liefdevolle opvang tot geweldige resultaten leidt.

Betalen van opleidingen van met name meisjes

De twee Keniaanse stichtingen kiezen kinderen/studenten die in aanmerking komen voor een opleiding, betaald door TOP-Kenia. Zij kennen de situatie en weten welke kinderen de meest hulp nodig hebben. De zwaarte van de opleiding is gekoppeld aan de behaalde schoolresultaten.

Onze sponsors hebben het mogelijk gemaakt dat wij meer dan € 40.000, zonder strijkstok, hebben mogen investeren in het verbeteren van het leven van 76 meisjes en 8 jongens. In 2024 zullen 26 meisjes hun opleiding afronden en de rest in 2025 en 2026.

Financieren van opleiding tot verpleegkundige

TOP-Kenia financiert al jaren een opleiding tot verpleegkundige. Macheo screent en kiest de studenten. Zij wonen gedurende de opleiding in het ziekenhuis.

Het benodigde geld komt in het algemeen van het “Nederlandse Fonds voor Verpleegkundigen”.  Het schema voorziet erin dat jaarlijks een nieuwe student aangemeld kan worden. Tot nu toe hebben drie verpleegkundigen de opleiding afgerond en zijn drie studenten bezig met de studie. De kosten voor de volledige opleiding bedragen € 5.700 per student.

Hulp aan de Itetanischool

De sponsors van TOP-Kenia betalen al 16 jaar de hulp aan de basisschool de Itetanischool. Macheo is de uitvoerder. De kinderen van de Itetanischool krijgen elke dag pap voorzien van supplementen en een lunch van mais met een soort spinazie.

Wij bezochten de Itetanischool en maakten er een feestje van voor de kinderen door bellenblaas, stickers en voetballen. Wij blijven dit voedselproject ook in 2024 voortzetten.

De maatschappelijk werkers bij Macheo kennen de arme gezinnen in het hele gebied rond Thika. Zij geven door waar hulp wenselijk is en dat bestaat uit: maandverband, zeep voor de kinderen en ontwormingspillen.

TOP-Kenia betaalt deze hulp voor het gebied rond de Itetanischool.

Verder betaalt TOP-Kenia voor de kinderen van de Itetanischool ook:

Economische hulp aan ouders(bv. het verstrekken geld en zaaigoed);

Financiële hulp van ouders (het betalen van schooluniformen en schoenen);

Maatschappelijke hulp (beschermen van misbruikte kinderen, voorlichting over o.a. seksualiteit en hygiëne, starten van een onderneming, enz.);

Medische hulp (betalen van de ziekenhuiskosten);

Leermiddelen;

Kookpotten voor scholen.

De sponsoren van TOP-Kenia in 2023

Voor de financiering van onze projecten ontving we in 2023 geld van:

De Stichting Fonds Onderwijssupport.

Fonds voor verpleegkundigen;

kerken in Bergen NH, Hazerswoude en Oostzaan;

Stichting Wierda-Baas;

Stichting Hofstee;

Wereldwinkel Bergen;

Veel particulieren en bedrijven.

Ambassadeurs

Hartelijk dank voor jullie inzet in 2023; Jannie Meijer-Martens, Hubert Bijkerk, Bianca Koomen en Thea Kattenburg. Het bestuur praat hen regelmatig bij door actuele informatie te delen.

De Vrienden van TOP Kenia

De “vrienden van TOP-Kenia”, samengesteld door onze vrienden, familie en kennissen, zorgen voor een belangrijk deel van onze financiering. Zij ontvingen in december onze jaarlijkse Nieuwsbrief. Wij blijven op zoek naar nog meer sympathisanten om de projecten van TOP-Kenia te financieren.

Het bestuur vergaderde in 2023 acht keer.

De samenstelling van het bestuur is:

René Meijer (voorzitter)

Yvon Bos Eijssen (secretaris)

Jochem Gelderman (penningmeester)

Bren Hortensius (lid)